فرآیند تولید کاغذ‌کرافت چیست؟

کاغذ‌کرافت (Kraft paper) چیست؟

کاغذ کرافت نوعی کاغذ است که آن را از نوعی خمیر کاغذ طی فرآیندی خاص تولید می کنند. اولین بار آلمانی ها فرآیند جدید و ویژه ای را ابداع کردند که طی آن، این نوع از کاغذ را تولید نمودند. کاغذ تولید شده ویژگی های فراوان و مخصوص به خود داشت که باعث تمایز و البته برتری آن نسبت به سایر انواع کاغذها شد. از ویژگی های مهم آن می توان به کشسانی بالا و مقاومت زیاد آن در برابر هر نوع پارگی و خرابی اشاره کرد. آلمانی ها به دلیل داشتن همین ویژگی های خاص نام این کاغذ را کرافت گذاشتند، زیرا کرافت در زبان آلمانی به معنی مقاومت است.

فرآیند تولید کاغذ‌کرافت چیست؟

فرآیند تولید، هم به همین نام یعنی فرآیند کرافت نامگذاری شده بود. معمولاً این فرآیند، یک فرآیند کاغذسازی قلیایی یا خنثی است. کاغذی که طی فرآیند کرافت بدست می‌آید ویژگی های خاصی داشته که مهمترین آنها مقاومت بیشتر آن نسبت به سایر کاغذها است.
برای آشنایی بیشتر با اینکه چطور این نوع از کاغذ چنین ویژگی خاصی را بدست آورده است باید توضیح داد که، لینگین در واقع یک پلیمر است که در ساختار گیاهان بعد از سلولز، رایج ترین ترکیب بوده و ماده ای است که باعث اختلال در پیوندهای هیدروژنی بین سلولزها می‌شود.
اما در فرآیند ویژه کرافت که منجر به تولید آین کاغذ می شود، بیشتر لینگین موجود در فیبر را که ماده اصلی تولید کاغذ است خارج می کنند و به همین خاطر کاغذ تولید شده مقاومت بسیار بیشتری در برابر هر نوع پارگی یا خرابی نسبت به سایر انواع کاغذها پیدا می کند.

رنگ پایه کرافت چیست و آیا تولیدکنندگان این نوع کاغذ توانسته اند آن را به رنگ های متفاوت نیز تولید کنند؟

به صورت کلی رنگ خمیر کرافت تیره‌تر از رنگ خمیرهای دیگر انواع کاغذها است. به همین دلیل کاغذ تهیه شده از آن خمیر، رنگی تیره تر از رنگ سایر انواع کاغذ ها دارد. البته تولید کنندگان این امکان را نیز فراهم کرده اند که بسته به درخواست مشتری های مختلف خود که در واقع هر کدام از آنها این نوع از کاغذ را برای کاربرد خاصی تهیه و مصرف می کنند. با اعمال تغییراتی که طی فرآیند خاص تولید بر روی خمیر آن اعمال می کنند، کرافت را در رنگ های مختلف تولید و عرضه می کنند. حتی با وجود رنگ تیره ای که خمیر کرافت دارد تولیدکنندگان این کاغذ توانسته اند با اعمال تغییرات ویژه ای در فرآیند خاص تولید این کاغذ، رنگ تولید شده را به رنگ سفید در آورند، که دستاورد مهمی بوده است.

از چه نوع درختانی برای تولید آن استفاده می شود و آیا آنها از ویژگی خاصی برخوردار هستند؟

ماده اولیه ساخت کرافت نیز مانند سایر کاغذها از فیبر است که از چوب درختان گرفته می شود. با توجه به این نکته که هر نوع درخت از درختان موجود در طبیعت دارای بافت خاص خود بوده که ویژگی های خاصی نیز در آن موجود می باشد، اهمیت انتخاب درخت مناسب برای تولید هر نوع کاغذ را نشان داده و درنتیجه این کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس در نتیجه این یک واقعیت است که برای تولید کاغذ کرافت که دارای ویژگی های بسیار و کاربردهای فراوان در تولیدات خرد و حتی در صنایع بسیار بزرگ در سر تا سر جهان دارد باید درختانی خاص را انتخاب و چوب مناسبی برای تولید این نوع از کاغذ فراهم کرد. معمولا برای تولید، تولیدکنندگان آن از انواع درخت های کاج، بامبو و کنف استفاده می کنند، زیرا آنها معتقدند که بافت آنها کاملا از ویژگی های لازم برای تولید کاغذ کرافتی عالی و با کیفیت برخوردار هستند.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی و کاربردهای کاغذ کرافت صفحه آن را در بخش مقالات ما مشاهده نمایید.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *